Followers

Recent Posts

selamat datang ke http://aku-ash.blogspot.com/ "dunia ini untuk kita aje"

Friday, August 19, 2011

mr.ash:celoteh

lamanya tak berceloteh kan..malam ni rasa nak sangat berceloteh. so lets get start with bertanya khabar..how are you guyz?chat?harap sihat walafiat la kan...so sekarang dh masuk ke hari 18 ramadhan kn...so mcm mana ibadah korg?oke x?tarawikh 20 tak?harap kena 20 lah kan..kita muda lagi..kalau tua nak mampus tu nk buat 8 tak kisah la sbb dh tua kan..i bukan apa takut nanti tuhan tnya kenapa waktu muda kamu tak buat tarawikh 20?msti kita tak dak alasan kan..kalau tua tak pe la gak..sbb boleh bagi alasan dh tua dah...parkinson dh pun...so bercerita tentang tarawikh ni..kelmarin dulu ayah, adik laki aku sorg and aku p la satu masjid ni..igt nak ubah angin la kan..sbb sebelum ni asyik masjid yang sama je kan..so bila dh sampai je masjid ni mmg bes la sbb sejuk dowh..tu belum lagi pasang air-cond...memang sedap la..tapi orang tak ramai sangat..ada la dalam 2 3 saf ja la..tapi yang bagusnya jemaah dia tahu nak mulakan saf dekat tengah2 dan lebih kan belah kanan..tak cari kipas..ye la dah masjid sejuk dh kan..nk cari kepas kenape lak kan...but on that nite..i saw and merasai 2 keadaan yang amat berbeza yang sememangnya i can learn from it..

1.ada pak cik bodo jerkah Johari Abdul (ahli parlimen PKR) dalam masjid
First of all, sowi coz i use ganti nama i dengan 'gua'. it just to show my kegeraman je. cerita bermula setelah selesai solat maghrib, ada sebuah majlis ilmu. gua pun duduk lah macam pak cik-pak cik tua yang lain untuk dengar tazkirah. tak lama sangat la, tapi gua ni memang jenis tak leh duduk diam. gua ni suka memerhati. mula la toleh kiri, toleh kanan, toleh depan, toleh belakang. Dalam kesibukkan gua menoleh tu gua ternampak seorang hamba Allah ni pakai baju batik. dalam hati gua berkata 'amboi smart tol pak cik ni'
toleh punya toleh
sesekali tengok macam kenal, dua kali tengok macam orang yang dalam papagomo[i hate papagomo..seriusly..ayat macam orang tak dak akhlak], tiga kali tengok memang konpem ahli parlimen, empat kali tgk terus ingat yang dia tu Johari Abdul. jadi gua pun buat selamber dek je la kan. sbb memang dah jadi adat tempat gua ni kalu jumpa ahli politik tak kira umno ke, pas ke memang kitaorang akan buat tak reti je. so dalam benak hati gua mula la berbisik "nak salam la dengan dia and nak buat kepastian adakah dia Johari Abdul and kalau betul gua nak je bagi nasihat".
nasihat tu berbunyi "wahai hamba Allah, berpeganglah saudara pada Al-quran dan sunnah. kembalikan hukum Allah, kembalikan Khilafah."..nasihat macam ni bukan untuk dia je..kalau boleh setiap ahli parlimen gua nak jumpa.tak kira umno ke pas ke PKR ke...[woi mr.ash..ko baget power la ek boleh nasihat ahli parlimen..hahaha]
lepas tazkirah tu gua nampak si Johari Abdul tu lipat lengan baju gaya nak pergi amik wuduk...dalam dia on the way tu tetiba je ada sorang pak cik ni dalam lingkungan 40-50
jerakah(tengking) kata 'woi jangan main wayang cina la!!'.
tersentak gua. geram gak gua di buatnya..kalau waktu tu gua sebelah dia memang gua tampar je kepala dia. tampar tiga kali. tarik baju suruh duduk luar masjid and suruh dia jerkah kuat-kuat apa yang dia nak jerkah pun...gua geram bukan sbb dia kata dekat johari abdul tu..gua bukan orang PKR pun..gua pun bukan orang pas..gua bukan orang umno..gua bukan BN...gua tak dak apa-apa...gua ni hudud and khilafah supporter...gua geram sangat sbb dia jerkah dalam masjid. bodoh tol. macam orang tak dak akhlak. kalau lu nak kata Johari Abdul tu main wayang cina tengok diri lu tu dulu..lu baik sangat ker?!...lu pun main wayang cina dengan Tuhan..orang dengar tazkirah duduk depan la yang lu duduk luar macam lu penuh ilmu di dada tu kenapa? gua yang tak marah sangat dengan Johari Abdul ni sebab wayang-wayang cina dia pun, waktu dengar tazkirah dia duduk depan. dia tak duduk luar. bukan macam lu. lagi satu dia kena jerkah dengan lu pun dia tak jerkah balik macam lu. tak pasal-pasal dia yang nak solat tarawikh pun tak jadi. dia balik macam tu je. ye la dh ada jemaah yang tak selesa dengan dia so konpem2 la dia pun tak selesa.

2.baik ketiak
ini memang pergh..tak tahan gila.hahaha..ada seorang hamba Allah ni solat tepi aku, perghhh..kuat gila bau nyer...aku ubah tempat la sbb kalau duduk dekat dia pun nanti aku tak khusyuk solat kan. tapi dugaan Allah, aku ubah tempat je dia pun ikut ubah sekali. Masyallah. so kesimpulanya kalau lah nak solat jemaah tu pastikan badan tu bersih and tak berbau agar tak menggangu jemaah lain.tak pe la..entry akan datang i'll share some tips nak buang bau hapak tu.lagi satu if there are jutawan minyak wangi out there, buat la amal jariah sikit..bagi sedekah minyak wangi.macam recently masjid depan rumah aku. saudagar minyak atar mana tah bagi sedelah minyak wangi sorang sebotol. memang best solat tarawikh malam tu coz wangi je masjid malam tu.duduk je sebelah sapa pun mesti wangi.hahahaha.

p/s: son jagalah akhlak anda. sabda nabi S.AW "Sebahagian besar manusia yang masuk syurga ialah kerana takwa kepada ALlah dan berakhlak yang baik" and for tips bau ketiak wait for my next entry k. Before i end, i wanna tell that kereta honda city warna hitam. aku tahu no plat ko. jangan sampai aku cari ko! ketahuilah asal usul mu!

No comments:

Post a Comment

mcm menarik je ni..tekan la..