Followers

Recent Posts

selamat datang ke http://aku-ash.blogspot.com/ "dunia ini untuk kita aje"

Tuesday, April 9, 2013

Prof Ash: SPM just a beginning


Mungkin belum terlambat untuk saya ucapkan tahniah kepada pelajar yang telah berjaya dalam SPM baru2 ini. Setiap tahun kita dapat lihat peningkatan jumlah pelajar yang berjaya dengan cemerlangnya dalam SPM (tak taw bila yang menurun). Malah tidak kurang ramai juga yang kurang bernasib baik.
Pastinya yang kurang bernasib baik tu akan meresa sedikit down ataupun merasa menyesal kerana tidak belajar bersungguh sungguh sebelum ini.

Sebenarnya anda tidak perlu menyesal. Itu semua lumrah. Perjalanan anda masih panjang. Anda boleh berjaya pada masa akan datang. Yang penting anda berusaha tanpa jemu. SPM bukanlah perhujung bagi anda. Sebenarnya iainya sebuah batu loncatan buat anda. Sememangnya sekiranya result anda bagus, anda boleh pilih banyak peluang yang ada depan mata. Jika result kurang bagus atau sebaliknya, maka sikit pilihan yang ada buat anda. Tapi itu bukan bermakna anda tak boleh sambung belajar. Mungkin anda tidak pandai dalam akademik, mungkin anda mahir dalam kemahiran.
Kalau dah memang berminat nak sambung belajar, memang tak ada siapa yang dapat menghalang. Tak dapat matrikulasi? Jangan risau. Boleh ambil STPM, diploma, atau kemahiran.

Belajarlah selagi anda mampu. Buat pilihan yang bijak. Ilmu dan kemahiran itu bukan sahaja boleh didapati di Universiti. Ingatlah firman Allah

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (Surah Ar-Rad:11)

Jadi saya tinggalkan anda dengan kata2 ini.Semoga menjadi pemangkin buat anda.

all those who play on the field will have tasted defeat,
there's no player in this world who has not lost before,
however,

loser will remain flat
ordinary player take a while to get back on their feet,
while, THE BEST player will give everything he's got to stand up again on the field.
| university of Texas, Longhorn Headcoach. Darrell Royal. |


No comments:

Post a Comment

mcm menarik je ni..tekan la..