Followers

Recent Posts

selamat datang ke http://aku-ash.blogspot.com/ "dunia ini untuk kita aje"

Monday, May 21, 2012

Warkah buat kaum Adam


Adam.
maafkan aku jika coretan ini memanaskan hati mu,
sesungguhnya aku adalah Hawa, temanmu yg kau pinta
Semasa kesunyian di Syurga dulu.
Aku asalnya dari tulang rusuk kirimu yg bengkok.
Jadi x hairanlah jika perjalanan hidupku sentiasa inginkan bimbingan darimu sentiasa mahu terpesong dr landasan.
Kerana aku buruan syaitan.
Adam,
Maha suci Allah yg mentakdirkan kaum ku lebih bilangan dari kaum mu di akhir zaman. Itulah sebenanrnya ketelitian Allah dlm urusanNya. Jika bilangan mu mengatasi kaumku nescaya merahlah dunia kerana darah manusia kacau bilaulah suasana.
Adam bersama Adam bermusuhan kerana Hawa. Buktinya cukup nyata dari peristiwa Habil dan Qabil sehinggalah pada zaman cucu-cicitnya. Pun begitu, maka tidak selaraslah undang2 Allah yg mengharuskan Adam beristeri lebih dari empat pada satu waktu.
Adam,
bukan kerana ramainya isterimu yg membimbangkan aku,
bukan krn sedikitnya bilanganmu yg m'bimbangkan aku. Tapi, aku risau menyaksikan tingkah mu .
Aku sejak dulu lagi sudah tahu bhw aku mesti tunduk ketika menjadi isteri mu
Namun terasa berat pula utk ku menyatakan isi hatiku ini...
Adam, Akut tahu al-Quran ada ayat yg menyatakan kaum lelaki adalah menguasai terhdp kaum wanita.
Kau di beri amanah utk mendidik ku,
kau diberi t'jawab utk m'jaga aku.
memerhati dan mengawasi aku agar sentiasa di dlm redha Tuhan . Tapi Adam, nyata dan rata2 yg sudah t'jadi pada kaum ku ini.
Aku dan kaumku tlh ramai menderhakaimu.
Ramai yg tlh menyimpang dari jln yg ditetapkan.

Jika t'paksa aku keluar dr rumah, seluruh tubuhku mesti ditutup dari hujung rambut ke hujung kaki. Tapi realitinya kini, Hawa telah lebih dr sepatutnya Adam... kenapa kau biarkan aku begini? Aku jadi ibu, guru, itu sudah tentu katamu. Aku ibu dan guru kpd anak2 mu tapi skrg pg waktu yg sama, aku ke muka m'uruskan hal negara. Aku ke hutan memikul senjata padahal, kau duduk shj. Aku diantara kau yg m'anggur tiada kerja. Kau p'hatikan sj aku pjt tangga di pejabat bomba, kain ku tinggi menyingsing paha m'amankan negara, apakah kau skrg tdk spt dulu lg? Apakah sdh hilang kasih sucimu kpd ku?
Adam, mrh kah kau jika ku kt kan andainya Hawa tpesong, mk Adam yg patut tanggung. Kenapa?
Ya, ramai org berkt jika anak jahat, mak bapa x pandai didik. Jika murid bodoh, guru x pandai mengajar.
adam slalu berkt, Hawa mmg degil, x mh dgr kt, x mudah mkn nasihat, kpl bt, pd hemat ku yg dhaif ini,
seharusnya kau tanya dirimu, apakah didikanmu terhdpku sama? spt didikan nabi terhdp anak2 n isterinya?
Adakah Adam melayani Hawa spt psikologi nabi t'hdp mrk?
Adakah akhlak Adam2 boleh dijadikan contoh thdp Hawa?
Adam, kau sbnrnya imam n aku adlh makmum. Aku adlh pengikutmu krn kau adlh ketua.
Jika benar mk bnrlah aku
Jika kau lalai maka lalailah aku
Kau punya kelebihan akal manakala aku kelebihan nafsu
Akalmu sembilan nafsumu satu
Aku...akalku satu, nafsu ku beribu2
Dr itu adam pimpinlah tgn ku krn aku srg lupa n lalai
Sering tergelincir ditolak oleh nafsu n kuncunya
Bimbinglah daku utk menyelami kalimah Allah. perdgrkanlah daku kalimah syahdu dr Tuhan agar menerangi hidupku.
Tiuplah roh jihad ke dlm dadaku agar aku mjadi mujahidah kekasih Allah.
Adam, seandaunya aku masih gagal, Malulah kau Adam pd dirimu dan Tuhan mu.

No comments:

Post a Comment

mcm menarik je ni..tekan la..