Followers

Recent Posts

selamat datang ke http://aku-ash.blogspot.com/ "dunia ini untuk kita aje"

Sunday, May 20, 2012

4 hawa






sahlon menulis " wrt wbt. Entah angin apa yang 
membuai hari ini, membuatkanku begitu berani 
untuk mencoretkan sesuatu untuk mencoretkan 
sesuatu untuk dirimu yang tidak pernah kukenali. 
saya sebenarnya tidak pernah berniat untuk 
memperkenalkan diriku kepada sesiapa. Apatah 
lagi meluahkan sesuatu yang hanya kukhususkan 
buatmu sebelum tiba masanya.

Kehadiran seorang lelaki yang menuntut sesuatu 
yang saya jaga rapi selama ini semata-mata 
buatmu. Itulah hatiku dan cintaku, membuatkan 
saya tersedar dari lenaku yang panjang. saya 
telah dididik ibu semenjak kecil agar menjaga 
maruah dan mahkota diriku kerana Allah telah 
menetapkannya untukmu suatu hari nanti. Kata 
ibu, tanggungjawab ibubapa terhadap anak 
perempuan ialah menjaga dan mendidiknya 
sehingga seorang lelaki mengambil alih 
tanggungjawab itu dari mereka. Jadi, kau telah 
wujud dalam diriku sejak dulu lagi.

Sepanjang umurku ini. saya menutup pintu hatiku 
daripada mana-mana lelaki kerana saya tidak 
mahu membelakangimu. saya menghalang diriku 
dari mengenali mana-mana lelaki kerana saya 
tidak mahu mengenali lelaki lain selainmu, apatah 
lagi memahami mereka. Kerana itulah saya 
sedaya kudrat yang lemah ini membatasi 
pergaulanku dengan bukan mahramku. saya lebih 
bersifat perumahan kerana rumah itu tempat yang 
terbaik buat seorang perempuan. saya sering 
sahaja berasa tidak selamat diperhatikan lelaki. 
Bukanlah saya menyangka buruk terhadap 
mereka, tetapi lebih baik saya berjaga-jaga kerana 
contoh banyak di depan mata. 

Apabila terpaksa berurusan dengan mereka, akan 
ku buat expressionles face dan cool. Akan ku 
palingkan wajahku daripada lelaki yang asyik 
merenungku ataupun cuba menegurku. saya 
seboleh-bolehnya melarikan pandanganku 
daripada ajnabi kerana pesan 
Sayyidatina Aeisyah lah.A Sebaik-baik wanita 
ialah yang tidak memandang dan dipandang. saya 
tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah 
saya hanya cantik di matamu. Apa guna saya 
menjadi idaman ramai lelaki sedangkan saya 
hanya boleh menjadi milikmu seorang. saya tidak 
merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan 
saya merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-
olah saya ini barang yang boleh dimiliki sesuka 
hati.

saya juga tidak mahu menjadi punca kejatuhan 
seseorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu 
mengharapkan sesuatu yang tidak dapat 
kuberikan. Bagaimana akan ku jawab di hadapan 
Allah kelak andai disoal? Adakah itu 
sumbanganku kepada manusia selama hidup di 
muka bumi? Kalau saya tidak ingin kau 
memandang perempuan lain. saya dululah yang 
perlu menundukkan pandanganku. saya harus 
memperbaiki kelemahan dan menghias peribadiku 
kerana itulah yang dituntutAllah. Kalau saya 
inginkan lelaki yang baik menjadi suamiku. saya 
juga perlu menjadi perempuan yang baik. 
Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan 
yang baik itu untuk lelaki yang baik?

Tidak ku nafikan, sebagai remaja saya memiliki 
perasaan untuk menyayangi dan disayangi. 
Namun, setiap kali perasaan itu datang, setiap kali 
itulah saya mengingatkan diriku bahawa saya 
perlu menjaga perasaan itu kerana ia semata-mata 
untukmu. Allah telah memuliakan seorang lelaki 
yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati 
dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang 
menjadi lebihan lelaki lain. Lelaki itu berhak 
mendapat kasih yang tulen, bukan yang telah 
dibahagi-bahagikan.

Diriku yang sememangnya lemah ini diuji Allah 
apabila seorang lelaki secara tidak sengaja mahu 
berkenalan denganku. saya secara keras 
menolak, berbagai dalil ku dikemukakan, tetapi dia 
tidak mahu mengalah. Lelaki itu tidak hanya 
berhenti di situ. Dia sentiasa menghubungi dan 
menggangguku. saya berasa amat tidak tenteram, 
seolah-olah seluruh hidupku yang ceria selama ini 
telah dirampas dariku.

saya tertanya-tanya adakah saya berada ditebing 
kebinasaan. saya beristighfar memohon 
keampunan-Nya. saya juga berdoa agar dia 
melindungi diriku daripada sebarang kejahatan. 
Kehadirannya membuatkan saya banyak 
memikirkanmu. Kau kurasa seolah-olah wujud 
bersamaku. Di mana sahaja saya berada, akal 
sedarku membuat perhitungan denganmu. Ku tahu 
lelaki yang melamarku itu bukan dirimu. Malah 
saya yakin pada gerak hati, woman intuitionku 
yang mengatakan lelaki itu bukan kau.

saya bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam 
memilih pasangan hidup. Siapalah diriku ini untuk 
memilih berlian sedangkan saya hanya sebutir 
pasir yang wujud di mana-mana. Tetapi saya juga 
punyai keinginan seperti gadis lain, dilamar lelaki 
yang bakal dinobat sebagai ahli syurga, 
memimpinku kearah tuju yang satu.

Tidak perlu kau memiliki wajah seindah Nabi Yusuf 
A.S yang mampu mendebarkan jutaan gadis untuk 
membuatku terpikat. Andainya kaulah jodohku 
yang tertulis di Luh Mahfuz, Allah pasti 
mencampakkan rasa kasih di dalam hatiku, jua 
hatimu kali pertama kita berpandangan. Itu janji 
Allah. Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan 
ikatan yang sah, selagi itu jangan kau zahirkan 
perasaanmu itu kepadaku kerana kau masih tidak 
mempunyai hak untuk berbuat begitu. Juga jangan 
kau lampaui batasan yang telah ditetapkan syara. 
saya takut perlakuanmu itu akan memberi impak 
yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak.

Permintaanku tidak banyak, cukuplah dirimu yang 
diinfak seluruhnya pada mencari redha Ilahi. saya 
akan berasa amat bertuah andai dapat menjadi 
tiang seri ataupun sandaran perjuanganmu. 
Bahkan saya amat bersyukur pada Ilahi kiranya 
akulah yang ditakdirkan meniup semangat 
juangmu, menghulurkan tanganku untuk berpaut 
sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang 
dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid 
itu. Akan ku kesat darah dari lukamu dengan 
tanganku sendiri. Itulah impianku.

saya pasti berendam airmata darah andainya 
engkau menyerahkan seluruh cintanu padaku. 
Bukan itu yang saya impikan. Cukuplah kau 
mencintai Allah dengan sepenuh hatimu. Kerana 
dengan mencintai Allah kau akan mencintaiku 
keranaNya. Cinta itu lebih abadi dari cinta insane 
biasa. Moga cinta itu juga yang akan 
mempertemukan kita kembali di syurga.

saya juga tidak ingin dilimpahi kemewahan dunia. 
Cukuplah dengan kesenangan yang telah diberikan 
ibubapaku dulu. Apa guna kau menimbun harta 
untuk kemudahanku sekiranya harta itu 
membuatkan kau lupa pada tanggungjawabmu 
terhadap agamamu. saya tidak akan sekali-kali 
bahagia melihatmu begitu. Biarlah kita hidup di 
bawah jaminan Allah sepenuhnya. Itu lebih 
bermakna bagiku.

Dari ukhwah.com

No comments:

Post a Comment

mcm menarik je ni..tekan la..