Followers

Recent Posts

selamat datang ke http://aku-ash.blogspot.com/ "dunia ini untuk kita aje"

Wednesday, May 23, 2012

Ustaz Ash:Aku pasrah dengan segalanya


Erti sebuah kehidupan……..

Ayah selalu memperkecilkan kebolehan yang ada pada diriku. Aku sering dijadikan bahan perbandingan dengan adikku yang dua tahun lebih muda dariku. Ibu juga selalu cakap, “ diam adik berisi tapi, akak ?.” Hati mana yang tidak sedih. Tapi aku pasrah. Adik selalu dapat nombor satu dalam kelas. Tapi aku, walau berada di kelas pertama, selalu dapat nombor tercorot. Keputusan UPSR diumumkan. Aku hanya mampu mendapat 2A 1B 1D. Dengan keputusan yang aku miliki tidak melayakkan aku untuk mendapat tempat di sekolah berasrama. Aku meneruskan persekolahan di sebuah sekolah harian biasa berhampiran rumah. Sekolah yang paling glamour dengan masalah disiplin. Cakap saja namanya pasti penduduk di negeri ini tahu.

          Aku diletakkan di kelas yang ketiga. Tapi, aku tetapkan azam untuk berusaha bersungguh-sungguh agar dapat ke kelas pertama. Aku suarakan hasrat ini pada kawan-kawan, tapi ianya menjadi bahan ketawa mereka. Aku tidak patah semangat. Ku teruskan jua usaha murni itu. Dalam peperiksaan semester pertama, keputusan aku menggalakkan. Lalu cikgu kelasku mengambil keputusan untuk memindahkan aku ke kelas pertama. Syukur pada Tuhan kerana impianku menjadi kenyataan. Aku berjaya buktikan pada rakan-rakan dan keluarga yang aku mampu lakukan. Sejak dari hari itu, aku tetapkan matlamat untuk berusaha lebih gigih dan menaruh impian untuk ke sekolah berasrama penuh. Aku mula mengatur strategi dan membuat jadual belajar sendiri. Walaupun tidak mendapat sokongan daripada ayah, akan ku teruskan juga. Selepas pulang dari sekolah, aku pergi ke kelas tuisyen. Keputusan peperiksaaan akhir semester aku membanggakan. Aku berjanji pada diri sendiri akan hapuskan gred C dan D dari dalam buku rekodku.

          Masuk sahaja ke tingkatan dua, aku tingkatkan usaha. Aku kurang dikenali di sekolah kerana sikapku yang pendiam. Kini, aku menjadi pelajar harapan sekolah untuk mendapat keputusan cemerlang dalam PMR. Dalam satu ujian, aku menjadi pelajar terbaik bagi matapelajaran sejarah. Tidak ada apa yang perlu dibanggakan selain dari memanjatkan kesyukuran kepada Nya. Suatu hari, aku membawa pulang borang permohonan biasiswa. Tapi, amat mengecewakan apabila ayah memberikan satu dokumen yang berbeza berbanding adik dengan alasan aku sememangnya tidak layak unutk menerima biasisiwa dengan keputusan yang aku miliki. Tiada siapa yang tahu betapa tergurisnya hati pada waktu itu. Sampai satu tahap, aku rasakan ayah sememangnya tak sayangkan aku. Tapi, mungkin juga aku belum matang untuk menilai erti kasih seorang ayah. Namun, aku kuatkan semangat. Aku akan buktikan pada ayah yang aku mampu lakukan yang lebih baik dari apa yang adik lakukan. Apa yang berlaku membuatkan diriku semakin matang.  Aku mula belajar dari kritikan. Kritikan dijadikan pemangkin semangat untuk terus maju ke depan.

          Tahun ni, aku bakal berdepan dengan Perang Dunia Kedua. Akan aku harungi juga walaupun pahit. Aku mengajak sahabat karibku belajar di perpustakaan selepas waktu kelas. Mereka bersetuju dan kami mengulangkaji bersama-sama. Segala masalah pelajaran yang timbul aku akan terus rujuk kepada guruku. Aku mula dikenali di kalangan rakan sekelas dan guru-guru. Kini, aku dijadikan bahan rujukan buat kawan sekelasku. Sebagai seorang remaja, pasti tidak akan dapat lari dari perasaan cinta. Tetapi bila memikirkan perspektif ayah terhadapku. Aku menolak ke tepi segala lamaran dari insan yang bernama lelaki. Namun, aku masih menganggapnya sebagai kawan dan masih masih berhubunng hingga kini. Pada aku, nilai sebuah persahabatan terlalu mahal. Aku tetapkan pendirian untuk belajar dahulu baru fikirkan soal ini. Setelah keputusan diumumkan, aku sangat gembira kerana tak menyangka akan mendapat keputusan yang cemerlang. Ayah diam tak cakap apa-apa. Hatiku puas kerana berjaya buktikan pada keluarga dan sanak saudara yang aku juga mampu berjaya. Aku bukanlah seperti yang mereka sangkakan. Sebulan kemudian, aku mendapat tawaran dari sekolah berasrama penuh. Tapi hatiku berat untuk meninggalkan kawan-kawan. Ibu, ayah dan mak saudaraku memaksa juga aku pergi demi masa depan. Kata orang, ikut cakap ibu akan membawa berkat. Ku turuti nasihat ibu. Dalam masa yang sama aku turut mendapat tawaran dari sekolah Teknik berhampiran rumah. Majoriti dari rakan sekelasku meneruskan persekolahan di sana.

          Di sekolah baru, aku belajar erti sebuah kehidupan. Hidup tanpa keluarga di sisi. Baru kini aku rasai kasih seorang ayah. Aku mengenali ramai kawan-kawan baru. Teman sebilikku berasal dari Kuala Lumpur. Kadang-kadang aku tidak tahan dengan sikap teman sebilikku yang sukar untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang muslim. Ibu dan ayahnya keturunan cina. Dia agak liat dalam menunaikan solat. Pelbagai alasan yang diberikan untuk menangguhkan solat. Namun, aku terus bersabar. Allah suka pada hambanya yang sabar. Setahun kemudian, dia mula berubah. Aku bersyukur pada Tuhan kerana berkat kesabaranku akhirnya dia berubah. Aku meniti kehidupan sebagai budak hostel bersama-sama kawan baru yang berasal dari Kelantan semuanya. Mereka tempat mengadu masalah dan berkongsi cerita. Tapi tak pernah aku ceritakan pada mereka latar belakang keluargaku. Aku mula mengenali seorang senior yang akhirnya menjadi kakak angkatku. Dia menceritakan semua masalahnya padaku. Ke mana sahaja aku akan bersama kakak itu. Dan ini menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan kawan-kawan dan senior lain. Pelbagai pandangan negative dari senior- senior tidak aku hiraukan. Kepada kawan-kawan aku perjelaskan segalanya akan ketegangan ini dapat diatasi.

          Pulang sahaja dari kelas, aku ke perpustakaan pada waktu petangnya. Sebagai seorang pustakawan, aku haruslah amanah pada tanggungjawab yang diberikan. Seperti biasa, pada waktu rehat juga aku akan ke perpustakaan untuk membantu kerani di situ dan adakalanya mengantikan tempat kawan yang tidak dapat bertugas pada hari itu.  Peperiksaan SPM semakin hamper. Semua senior sibuk mengulangkaji pelajaran. Tapi , pada waktu inilah juga ada yang mula mencari teman untuk berada di sampingnya. Tak aku duga, segala gerak geriku selama ini diperhatikan. Aku menerima sepucuk surat dari seorang senior yang tidak aku kenali. Dalam masa yang sama, melalui seorang akak senior memberitahuku yang ada seorang senior lelaki ingin berkenalan denganku. Tak pernah aku jangka senior yang selalu memulangkan dan meminjam buku ketika aku duty juga mempunyai perasaan yang sama. tapi, aku tak pernah menganggap mereka serious. Pada fikiranku, mereka hanya nak menguji aku. Aku tidak memberikan response pada ketiga-tiganya. Sebelum aku melangkahkan kaki ke sini, ibu telah berpesan supaya aku tidak bercinta dan focus pada pelajaran. Restu ibu itu penting. Ku ketepikan semuanya walaupun dilabelkan sebagai seorang yang jual mahal. Bagi diriku, nilai sebuah cinta terlalu mahal harganya. Hanya kepada yang berhak akan kuserahkannya.

          Tahun  ini aku akan berdepan dengan SPM. Aku mula membentuk kumpulan studi untuk belajar kimia bersama guru kimia yang juga bertindak sebagai ketua warden. Guru ini sangat ditakuti oleh pelajar. Tapi sebenarnya dia seorang yang baik hati  jika kita betul mengenalinya. Dia menggunakan psikologi untuk mendorong aku dalam pelajaran.  Boleh dihitung berapa kali aku lulus subjek ini waktu di tingkatan empat. Lulus pun sekadar cukup makan. Atas sokongan yang diberikan, aku akhirnya lulus juga. Aku sangat rapat dengan cikgu Kimia dan English. Cikgu English sporting. Waktu lapang dia selalu pergi ke bilik dan bersembang-sembang. Adat manusia, bila kita rapat dengan seseorang pasti ada yang cemburu. Pada masa yang sama, teman sebilikku terpaksa berpindah ke bilik lain memandangkan dia menang dalam pilihanraya dan dilantik sebagai Naib Pengerusi Badan Wakil Pelajar. Aku duduk sendirian. Tapi ketua warden selalu bertanyakan khabar aku samada selesa atau tidak. Selepas ujian percubaan, aku dikejutkan apabila segelintir rakan sekolah menuduhku ‘spy’. Dia menyalahkan aku apabila dipanggil oleh ketua warden atas kesalahan couple dan berdua-duaan. Pada waktu itu, Tuhan sahaja yang tahu betapa diri rasa tertekan. Ke mana sahaja pergi ada saja mata-mata yang memandang serong.dalam kelas prep pula ada yang menyindir-yindir. Dalam kelas pula, aku selalu diejek. Aku hanya berdiam diri. Teringatkan kata-kata berani kerana benar. Kalau betul aku tak lakukan kesalahan kenapa mesti takut.

          Namun, ada hikmah disebalik peristiwa ini. Di sinilah, aku mula mengenali mana satu sahabat yang susah senangnya bersama aku. Orang yang apabila susah selalu bercerita dengan kita, tapi apabila kita yang berdepan masalah dia turut sama menyalahkan kita. Aku bersyukur kerana Allah masih sayangkan aku. Aku disedarkan lebih awal. Kawan yang telah mengenali diri ini sejak tingkatan satu pun boleh percaya pada fitnah yang dilemparkan pada aku. Apa sekalipun yang berlaku, tidak pernah aku ceritakan pada keluarga. Aku tak mahu menyusahkan hati mereka. Biarlah aku tempuhinya seorang diri. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama hambanya. Selepas cuti seminggu, cerita seakan tenggelam. Aku pun dah malas nak fikir pasal perkara ni lagi. Kini, tumpuanku pada peperiksaan yang hanya tinggal sebulan sahaja lagi. Masa datang dan pergi dengan cepat. Saat yang di tunggu-tunggu akhirnya tiba. Berbekalkan senjata yang ada, aku berjuang di medan peperiksaan. Jarak waktu kertas seterusnya seminggu memberikan kami peluang untuk mengadakan jamuan akhir tahun. Ombak bergelora begitu kuat. Kata orang-orang tua, ombak tu akan diam kalau ada orang yang dimakannya. Tak kusangka, kata-kata itu menjadi reality. Petang itu, aku dan kawan-kawan lihat sekumpulan pelajar lelaki buat persediaan untuk ke pantai berhampiran bagi mengadakan jamuan akhir tahun. Dalam hati kami terdetik,” hati-hati, ombak kuat sekarang.”

          Seperti biasa pada waktu maghrib, aku ke surau untuk menunaikan solat jemaah bersama-sama. aku terdengar esakan dari sudut lelaki. Hatiku tertanya-tanya, apa yang terjadi?  Kedengaran motor ketua warden dan memanggil beberapa orang pelajar lelaki. Kemudian, ketua pelajar bersuara dan minta supaya semua bertenang apabila dikhabarkan satu berita. Dua orang sahabat kami lemas ketika mandi di pantai petang tadi. Ya Allah! Aku tak mampu berkata apa-apa. Kami hanya mampu berdoa dan melakukan solat hajat agar kedua-dua rakan kami ditemui. Pihak bomba terpaksa hentikan operasi menyelamat kerana ombak yang begitu kuat. 1 Ramadan satu tarikh yang akan aku ingati sepanjang hayat. Pemergian dua orang sahabat sebelum sempat menamatkan  peperiksaaan. Famili kedua-dua pelajar terbabit hadir ke sekolah. Setelah tiga hari, akhirnya mayat salah seorang daripadanya dijumpai dalam keadaan yang sukar untuk dikenali. Dia tertelan begitu banyak air laut menyebabkan wajahnya seolah-olah seorang yang telah berumur. Suasana menjadi sayu. Waktu bersahur, kelihatan mata pelajar lelaki bengkak kerana menangisi pemergian dua orang sahabat yang sangat mereka kasihi. Pelajar yang banyak menyumbang jasa kepada sekolah. Setelah seminggu operasi mencari dijalankan, mayat seorang lagi tetap tidak ditemui. Ibunya pasrah dengan apa yang menimpa anak bongsunya. Sebelum kejadian, ibunya sempat berjumpa anaknya untuk menghantar pakaian untuk hari graduasi.

          Kaki melangkah ke dewan peperiksaan dengan sayu. Apabila terpandangkan tempat duduk arwah, terbayang wajahnya di fikiran. Tak sangka, pandangannya pada hari itu merupakan pandangannya yang terakhir. Apabila pengawas peperiksaan pesan agar kami semua sedekahkan Al Fatihah buat dua orang sahabat, pelajar lelaki mula menitiskan airmata. Sepanjang dua jam peperiksaan berlangsung, sahabat karib arwah hanya merenung kerusi di depannya yang kosong. Kawan di sebelahku juga hanya termenung sahaja. Aku mula resah. Aku letakkan kertas jawapan di penjuru meja dengan harapan dapat membantu dia. Selesai sahaja kertas dipungut, kawan disebelahku berkata,” aku tak tahu apa yang aku jawab. Kalau aku tak pergi jauh mesti dapat selamatkan arwah. Arwah dah dapat diselamatkan, tapi dia nak ikut juga kawan yang lagi seorang.” Terdengar nada penyesalan pada kata-kata mereka. Setiap yang hidup pasti akan mati. Sebagai seorang muslim apa yang mampu dilakukan hanyalah berdoa agar roh mereka ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh. Tangisan hanya akan menyeksakan lagi roh mereka. Peperiksaan berakhir dan masing-masing pulang ke pangkuan keluarga.

          Dua bulan kemudian, keputusan peperiksaan diumumkan. Pencapaian sekolah meningkat berbanding tahun sebelumnya. Aku bersyukur dengan apa yang aku perolehi. Pada fikiranku ianya bersesuaian denga usaha yang aku lakukan. Kini, aku akan melanjutkan pelajaran ke Universiti bersama kawan-kawanku. Segala impian dan harapan yang kubina selama ini tak sia-sia. Ayah hanya mendiamkan diri. Suatu hari ketika berbual, ibu berkata,” ayah ada buat pinjaman untuk menampung perbelanjaan akak ke Universiti nanti.” Hatiku terharu. Tak sangka dalam diam ayah mempunyai perancangan untuk masa depan anaknya. Kini, baru kurasakan diri ini dihargai. Syukur pada Tuhan  segala hajatku termakbul. Teman, ingatlah! Setiap apa yang berlaku pasti ada pengajaran disebaliknya. Bersabarlah dengan dugaan yang mendatang. Setiap permasalahan itu pasti ada penyelesaiannya. Cabaranlah yang menjadikan diri kita lebih matang. Ingatlah, Allah sentiasa bersama-sama hambaNya yang sabar. Sebagai hamba, pasti kita akan diuji. Ingatlah! Alllah tidak akan membebani seseorang itu menurut kemampuannya. Kita berdoa supaya tabah dengan ujian, tetapi, kenapa mengeluh apabila diuji? Hargailah jasa dan pengorbanan kedua ibu bapamu selagi hayatnya masih ada. Amin.

p/s:Taken from my hard disc.xtw mana datang dari mana puncanya. Just nak share hikmah yang terkandung di dalam nya.

No comments:

Post a Comment

mcm menarik je ni..tekan la..