Followers

Recent Posts

selamat datang ke http://aku-ash.blogspot.com/ "dunia ini untuk kita aje"

Friday, May 6, 2011

i am proud to be a mathematician

Untuk sekian kalinya saya merasa bangga menjadi orang matematik.u know why?i have falling in love with mathematic even thought im not good in math. MATEMATIK selalu dikatakan suatu subjek yang sangat kompleks dan memerlukan bahan atau kaedah yang khas untuk mempelajarinya plus dengan otak serta akal yang di anugerahkan oleh Allah s.w.t.

ilmunya sangat beralgoritma iaitu melibatkan proses mental yang tinggi dan perlu memenuhi tuntutan kognitif iaitu berfikir secara analisis, rasional, logik, berupaya membuat penaakulan dan mahir dalam menyelesaikan sebarang masalah.[masalah besarnya adalah teramat susah untuk mengubah minda anda untuk berfikir secara analisis, rasional, logik, and etc dalam kaedah matematik]

Ini menjadikan ia satu subjek yang berat, susah lagi membosankan, tambah dengan tanggapan kononnya orang Melayu memang semulajadinya sukar menguasai ilmu itu so do i.

Lebih menyedihkan apabila Islam sering digambarkan sebagai agama yang mundur dan dikatakan tidak menggalakkan umatnya menuntut dan menguasai pelbagai lapangan ilmu.

baru-baru ini saya berjumpa dengan Dr.Auni Aslah, pensyarah dari jabatan matematik UMT untuk di temuduga untuk projek tahun akhir saya. saya tergerak untuk berada di bawah seliaannya kerana beliau ingin mengubah tanggapan yang agama Islam itu mundur.

apabila di fikir kan kembali,kenyataan yang menyatakan islam mundur dan tak mengalakkan umatnya menuntut ilmu sememangnya tidak benar malah bertentangan dengan hakikat sejarah.

Sejarah membuktikan betapa dunia Islam melahirkan banyak sarjana Islam dan ilmuwan Islam yang cukup hebat dalam bidang masing-masing termasuk matematik.

setelah lama saya berbuah dan berdiskusi bersama Dr.auni.hati saya berubah dan saya termenung panjang serta berfikir sedalam-dalamnya.

hakikatnya, our daily life sememangnya telah dipayungi dengan ilmu-ilmu matematik.

Contohnya,

1) celik sahaja mata, pengiraan masa telah menjadi aspek utama dalam merencanakan rutin harian kita pada hari itu dan seterusnya. Kebijaksanaan seseorang itu dalam pengurusan masa menatijahkan kehidupan harian yang sempurna.[pengaturcaraan linear]

2)Bayangkan seorang kanak-kanak yang bermain buaian. Apabila buaian itu sedang berhayun, tiba-tiba dia melompat daripada buaian.Kanak-kanak ini melakukan perkara ini beberapa kali sehinggalah dia dapat menentukan bilakah waktu yang paling sesuai untuk melompat supaya lompatan itu lebih jauh. Apabila kanak-kanak ini cuba menyelesaikan ‘masalahnya’ ini, dia sebenarnya sedang berfikir secara matematik, mungkin tanpa disedarinya sendiri, kawan-kawan, ibu bapa atau guru-gurunya.[pengaturcaraan linear]

3)ketika membeli-belah di pasar malam, seorang itu mungkin berkira-kira gerai manakah yang harus disinggah dahulu. Gerai yang dekat tetapi ramai pelanggan atau gerai yang jauh tetapi mungkin kurang bilangan pelanggannya? Pilihan manakah yang akan menjimatkan masa? Itu juga masalah matematik.[pengarturcaraan linear]

hebatkan matematik?cool right?semua ruang lingkum hidup kita semua bergantung kepada matematik.cuma cara pemahaman,penterjemahan serta kesedaran kita sahaja yang membuatkan kita kabur dengan perkara ini.saya pun baru menyedarinya.

waktu saya jumpa dengan Dr.Auni, dia ada sebut tentang prof.shaharir.dia cakap org ini lagenda matematik malaysia adalah anak melayu pertama dapat PhD dalam bidang matematik.

below are some detail about him yang saya sempat cari la...:)

Nama: Prof. Dr. Shahrir Md Zain

Kepakaran: matematik tulen (fizik kuantum)

Kepakaran lain: bidang falsafah sains Islam, etnomatematik, bahasa, teori pengurusan dan lain-lain

Bergiat aktif: aktif memperjuangkan Bahasa Melayu(PPSMI) dan Pengislaman Ilmu serta kuat mengkritik para cendekiawan ASASI (Akademi Sains Islam Malaysia) kerana terlalu menekankan idea “sains Islam” secara “tumpang sekaki” (perkataan beliau) dan Bucaillisme, bukan secara penyelidikan saintifik yang menyeluruh.malah suatu ketika dahulu aktif dalam Institut Kajian Dasar

Karier: bekas Profesor Matematik [UKM], Timbalan Naib Canselor [UKM],bekas profesor matematik [UMT,2007]

Percapaian:

1)penyelidik matematik professional Melayu yang pertama

2)anak Melayu pertama mendapat ijazah Ph.D. dalam bidang matematik (dalam bidang yang bukan calang-calang hebatnya: fizik kuantum)

3)perintis bidang penyelidikan matematik di Malaysia

4)ahli matematik pertama dari Malaysia menerima Fulbright Scholarship

5)ahli matematik pertama yang mendapat pengiktirafan sebagai fellow Akademi Sains Malaysia

p/s:based on all the information that i mention before.those info are my reason why i am very pround to be a mathematician and proud to tell the whole world that i am a mathematician. Hampir semua ahli matematik di Malaysia mendapat manfaat langsung atau tidak langsung dari usaha awal Prof. Shaharir menanam benih penyelidikan Matematik di Malaysia tahun 70an dahulu.termasik la saya. tapi waktu saya search tentang prof ni saya agak marah gak la dengan orang yang cerita tentang lagenda matematik ini yang tiba di universiti kelas ke-2 yang merujuk kepada UMT. Sememangnya kurang ajar. Tak kira la kelas ke berapa pun UMT ni, orang yang dekat luar sana kena tahu kami yang datang belajar ini betul-betul nak menuntut ilmu tanpa memikirkan universiti ini kelas berapa pun. Bukan macam korang yang nak membezakan tempat ilmu. Ilmu tu tak terletak kepada nama atau berapa banyak buku yang ada dekat perpustakaan universiti tu atau pun berapa banyak profesor yang ada dekat universiti tu. Ilmu itu terletak dalam hati yang tersemat dalam jiwa sanubari orang yang belajar dan mengamalkannya dalam redha Illahi.

so to all mathematician[my fren in math kom and math kew] yang akan LI 2 bulan nanti. all the best ok!!! jangan takut!! we are proud to say "i am a mathematician"!


Prof. Shaharir dan buku Galois Theory

Blog Prof. Shaharir (Komshaha) — http://shaharirbmz.blogspot.com/(mengupas isu-isu secara mendalam, walau bagaimanapun sudah lama tak dikemaskini).

Sains Islam Bukan Bucaillisme —http://selak.blogspot.com/2009/06/sains-islam-bukan-hasil-bucaillisme.html (artikel yang amat panjang, diterbitkan dalam akhbar Siasah Mei 2009. Saya amat mempersetujui pendapat beliau. Bacaan wajib untuk para pendokong Sains Islam).

Wawancara dengan Prof. Shaharir —http://majalahsains.com/2009/08/ahli-akademik-mesti-artikulasikan-ilmu-dengan-massa-prof-dr-shaharir-mohamad-zain/

4 comments:

  1. GOOD!!!!
    akk suka post amir kali nie.. ^_^
    walau apa org kata..jgn cepat putus asa..
    yg penting..amir setia dgn MATEMATIK..
    dan
    gembira coz amir bergelar pelajar MATEMATIK..

    ReplyDelete
  2. ye...i'm proud to be mathematician......
    :-)
    -fizah90-

    ReplyDelete
  3. fadli: :-)

    kak intan:hidup math!!!

    fizah90: tell people around u how much u pround to be mathmatician k..:)

    ReplyDelete
  4. i am proud to be a mathematician too!! (student first year, second sem UMT)

    ReplyDelete

mcm menarik je ni..tekan la..