Followers

Recent Posts

selamat datang ke http://aku-ash.blogspot.com/ "dunia ini untuk kita aje"

Saturday, May 7, 2011

HARI IBU

Selalu kita dengar and jumpa banyak artikel tentang hari ibu kan?ada yang kata haram di sambut dan ada yang siap share how to celebrate hari ibu ni...mesti anda salah seorang dari pembacanya kan?so for this entry i would like to share my opinion regarding this issue..

ada banyak cerita yang mengaitkan dengan hari ibu antaranya

  1. dikatakan perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea [ibu kepada tuhan mereka...]
  2. dalam tahun 1600 orang-orang England akan celebrate a day that they called as "Mothering Sunday". Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent[40 hari dalam bulan Februari atau Mac]. within this period, sebahagian orang-orang Kristian akan stop eating makanan tertentu[ruginya...xpala tu cara depa puasa..hahaha] in honor of Mother Mary[Maryam, ibu kepada Nabi Isa Alaihissalam atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan] dan most of them yang miskin will work as pembantu rumah even meninggalkan keluarga coz percaya Jesus akan memberikan kekayaan dan kesenangan dalam tempoh tersebut[ya la dah keje...kalu x keje macam mana nak kaya]. Menjelang hari Ahad keempat, mereka digalakkan bercuti oleh majikan, dan pulang untuk bertemu ibu dan dihadiahkan dengan Mothering Cake.
  3. Amalan ni spread to the entire world and now disambut sebagai penghormatan kepada Mother Church [ kuasa spiritual yang agung yang memberi manusia kehidupan dan memullihara mereka dari sebarang kecederaan] and perayaan Mothering Sunday di masukkan dengan upacara kegerejaan sebagai penghormatan kepada ibu sama taraf dengan gereja.
  4. Dekat Amerika lak, Hari Ibu disambut seawal 1872. Ilham dari Julia Ward Howe [seorang aktivis sosial dan telah menulis puisi " The Battle Hymn of The Republic" (TBHoTR)]. TBHoTR dijadikan lagu patriotik yang popular. Ungkapan "Hallelujah" dalam lagu tu adalah sentuhan Yahudi dan Zionis dalam politik dunia.
  5. Pada 1907 Anna Jarvis dari Philadelphia memulakan kempen dakwahnya untuk melancarkan Hari Ibu. Beliau pengaruhi Mother's Church di Grafton, West Virginia agar meraya Hari Ibu pada hari ulang tahun kedua kematian ibunya iaitu hari Ahad kedua dalam bulan Mei [suka hati dia je kan...mak dia mati pun nak satu negeri sambut..]
  6. Anna Jarvis, dan pengikutnya tulis surat kepada menteri, golongan peniaga dan ahli-ahli politik agar Hari Ibu disambut secara meluas di seluruh wilayah. Aim diorang satu je iaitu menjelang 1911 hari ibu disambut hampir semua wilayah dekat Amerika. Pada tahun 1914, Presiden Woodrow Wilson, secara rasminya telah mengisytiharkan Hari Ibu sebagai Hari cuti umum dan mesti raikan pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei. even banyak negara-negara sambut pada hari berlainan, tetapi negara seperti Denmark, Finland, Itali, Turki, Australia, dan Belgium still sambut pada hari Ahad kedua bulan Mei.
p/s:kalu difikirkan, peli-pelik kan mat salleh ini??[mat salleh refer to orang barat...sapa yang nama salleh jangan terasa yer..hik3].so kita yang dok elok2 dekat malaysia ni dan xdak orang pelik2 jangan la pulak jadi pelik mcm depa.tak pasai2 p tiru apa depa buat buat apa. kalu kita p tiru depa, kita lagi pelik.
so yang beragama islam tu xpayah la sambut yer. tapi bagi saya la kan...nak wish tu xdak masalah.just atas niat kita ja. jangan niat nak sambut hari ibu.for me everyday is hari ibu.just hari ibu ini saya wish la"selamat hari ibu"[bukan sebab nak sambut hari ibu k]
sori yer coz cakap kedah..hihihi.adios~


No comments:

Post a Comment

mcm menarik je ni..tekan la..