Followers

Recent Posts

selamat datang ke http://aku-ash.blogspot.com/ "dunia ini untuk kita aje"

Thursday, May 26, 2011

SPCA (The Society for the Prevention of Cruelty to Animals)


now i would like to talk about our awareness towards animal welfare....

once ago,while im jog around taman perumahan aku ni...aku selalu je tgk kucing and anjing terbiar...cian aku tgk..kurus kering je..kadang2 tu ada lak org yang sepak terajang mcm tu je semata2 atas alasan nak halau...taw la nak halau pun kan..tapi x payah la sampai nak sepak terajang haiwan tu...cuba b

ayang kan la kita di tempat haiwan tu kn..mesti sakit kn...

lagi satu aku heran gila ngn muslim khususnya dekat malaysia la..kalau nampak anjing je lari..bukan anjing tu nak gigit pun...selalu bagi alasan "anjing tu kan najis"...yes memang la..tapi kalau terkena pun tak berdosakan...sebenarnya perbuatan kita ni membuatkan masyarakat bukan islam salah faham dengan agama kita...nanti diorg kata kita xleh pegang anjing sebab berdosa, sedangkan x berdosa pun...saya pernah dengar satu cerita..seorang wali Allah mengangkat kain jubahnya bila lalu tepi anjing sebab tak nak bagi kain dia kena anjing

yang di kira najis berat..dengan izin Allah yang maha esa..anjing tu dapat berka

ta2..anjing tu kata lebih kurang mcm ni la maksudnya..."hina sangat ka aku jika dibandingkan dengan jubah ko tu...aku ini haiwan ciptaan Allah yang maha hebat"...mcm tu la cita dia..

so for muslim lets change our attitude :-)



then bila dok dekat umah i watch animal planet..aussie spca ...then i realize..bagusnya diorg..jga kebajikkan haiwan sampai mcm tu sekali..i noe msti ada di antara anda yang kata "apa kejadahnya mamat ni...dok kisah dengan haiwan..padahal orang pun ada yang x cukup makan"...tapi kita kena igt..kita ni manisia ditugaskna memakmurkan dunia ni..so termasuk la memakmurkan haiwan2 ni...i thinks malaysia should tubuhkan spca mcm diorg gak....sepatutnya malaysia ni menubuhkan spca yang offical..mcm aussi

e buat...ni x...nak harapkan 100% ngo..kan 1st lady suka sangat green teknologi sampai tsunami kat jepun pun kata sebab x amik kisah tentang green teknologi[jepun hebat kot dengan green teknologi ni....aku x kisah orang nak terasa apa pun..tapi aku pun terasa gak..malu gila sebab isteri PM aku cakap benda nonsense...selalu je cakap children education la apa la permata pintar la...patutnya dia yang kena pergi sekolah dulu...sapa nak

marah aku marah la..aku cakap ni coz aku pun terasa sebagai anak malaysia..kpd Datin Seri Rosmah Mansor..think first befour u talk coz u r malaysia 1st lady ok..:-)]berbalik kpd spca..mmg la bleh harapkan NGO...tapi penguatkuasaannya x cukup kuat. SPCA Selangor je yang paling aktif. tu pun x leh nk menyeluruh satu malaysia la. Tapi untuk pengetahuan korg...SPCA sebenarnya dah ada di setiap negeri just tak cukup kuat sebab kewangan dan penguatkuasaan je.ye la mana leh saman org yang x jaga pet diorg dekat malaysia ni mcm dekat luar negara...

so mari la sama2 kita hulurkan dana yer kepada SPCA...


p/s:alamat and cara nak hulurkan dana tu cari sendir la yer...gua malas nak cari...gua nak buat SPCA sendiri [tunggu aku jadi jutawan la yer..kalu jadi konpem aku buat..hahahaha..]










No comments:

Post a Comment

mcm menarik je ni..tekan la..