Assalamualaikum. Mudahan kalian semua berada dalam redha Allah.
Insyallah. kali ini saya nak berkongsi tentang mengumpat. Sebagaiamana kita sama maklum bahawa hukum mengumpat
adalah haram.
Firman Allah Taala
bermaksud: “...dan janganlah setengah
kamu mengumpat setengahnya yang lain.” (Al-Hujurat:12)
Ibn Abbas radiallahuanhu
menjelaskan maksud ayat ini dengan katanya, “Allah mengharamkan ghibah atau memperkatakan sesuatu keburukan
seseorang mukmin sebagaimana Dia mengharamkan bangkai.”
Menurut al-Hasan al-Basri rahimahullah, “Terdapat tiga istilah yang berkaitan antara satu sama lain dalam al-Quran, iaitu ghibah, ifk dan buhtan. Ghibah ialah engkau mengatakan sesuatu yang ada pada saudaramu, ifk ialah engkau berkata tentang apa yang disampaikan kepadamu dan buhtan ialah engkau mereka-reka apa yang tidak ada padanya.”
Menurut al-Hasan al-Basri rahimahullah, “Terdapat tiga istilah yang berkaitan antara satu sama lain dalam al-Quran, iaitu ghibah, ifk dan buhtan. Ghibah ialah engkau mengatakan sesuatu yang ada pada saudaramu, ifk ialah engkau berkata tentang apa yang disampaikan kepadamu dan buhtan ialah engkau mereka-reka apa yang tidak ada padanya.”
Oleh yang demikian hukum
asal mengumpat itu ternyata HARAM.Jadi apa itu mengumpat sebenarnya?
Mengumpat ialah
menceritakan tentang aib atau keburukan seseorang yang apabila orang tersebut
mendengarnya maka ia akan marah dan benci.
Jadi sebelum kita teruskan perbincangan ini, mari kita
bersama-sama hayati hadith nabi di bawah...
Dari Aisyah RA, katanya: Hindon Binti Ubah, isteri
Abu Soyan masuk menemui Rasulullah SAW.lalu bertanya: Ya Rasulallah,
sesungguhnya Abu Sofyan adalah lelaki yang sanqat kedekut (bakhil), dia tidak
memberi nafkah yang cukup untukku dan untuk anak-anakku, kecuali jika aku ambil
saja hartanya (duitnya) tanpa pengetahuannya. Adakah aku berdosa kerana berbuat
demikian? Maka jawab baginda Rasul SAW.: Ambillah hartanya (duitnya) itu dengan
baik yang boleh mencukupi keperluanmu dan keperluan anak anakmu.
(Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim)
Orang yang ingin
mendapat fatwa (macam bertanyakan soalan kepada ulama tentang situasi) dan
orang yang teraniaya dibolehkan untuk menceritakan keburukan tentang orang lain
yang ada kaitannya dengan perkara yang diminta fatwa atau penganiayaan itu.
Perkara ini tidak termasuk ke dalam bab larangan mengumpat (Al Ghibah).
SYARAH AL HADIS:
Tetapi hal dalam
hadith termasuk kedalam salah satu jenis mengumpat yang dikecualikan.
1. Nafkah isteri adalah tanggungjawab
atau kewajiban suami. Adapun kadar nafkah ialah secukupnya. Ini sebagaimana
yang diisyaratkan oleh Nabi: Ambillah dengan baik yang dapat mencukupkan
keperluanmu dan keperluan anak anakmu.
2. Kadar kecukupan yang dimaksudkan ialah
berdasarkan adat dan keadaan manusia, berbeza-beza kadarnya disebabkan kerana
perbezaan masa dan tempat, apakah dia orang yang hidup senangkah atau dia orang
yang hidupnya susah.
3. Jika orang yang wajib mengeluarkan
nafkah tersebut enggan memberinya kepada pihak yang berhak menerimanya atau
bersifat sangat kedekut, maka orang yang berhak menerimanya atau orang yany
mengatur perbelanjaan anak-anaknya itu dibolehkan mengambil harta (duit) orang
tersebut walaupun tanpa pengetahuannya. Ini kerana sebabnya nyata dan zahir.
Dan ini bukan kes khianat, dan ini tidak termasuk kedalam larangan Nabi saw. :
" Jangan kamu khianat kepada orang yang mengkhianati kamu ".
4. Nafkah anak adalah kewajiban dan
tanggungjawab ayahnya. Bukan tanggungjawab ibu dan bukan pula tanggungjawab
orang-orang lain seperti datuknya, pamannya dan lain-lain.
5. Bahawa orang yang diserahkan
tanggungjawab mengatur sesuatu urusan perbelanjaan dan kewangan, dapat diterima
ketentuannya tentang jumlah kadar yang diperlukan ini kerana dia adalah orang
yang memikul amanah, dan dia memiliki kuasa dalam hal itu.
6. Bahawa orang yang meminta sesuatu
fatwa yang ada kaitannya dengan orang lain, jika orang yany ditanya (mufti)
dapat menerima kebenaran perkara yang diajukan itu maka tidak perlulah
dimaklumkan perkara tersebut kepada orang lain itu. Lebih lebih lagi jika perkara
tersebut dapat mendatangkan mudarat (bahaya) sebagaimana persoalan yang
terkandung dalam Al Hadis diatas. Barangkali akan rusak rumahtangga Hindon jika
aduan itu dimaklumkan kepada Abu Sofyan.
JENIS-JENIS
MENGUMPAT YANG DIBOLEHKAN :
Menurut Imam An
Nawawy dalam kitabnya Riyadhus Salihin terdapat 6 jenis mengumpat yang
dibolehkan atas sebab tertentu mengikut syara' dimana jika sesuatu yang penting
tidakmungkin di capai kecuali dengannya.
(1) KES PENGANIAYAAN.
Dibolehkan kepada
orang yang dianiaya untuk mengadu kepada pihak berkuasa yang mempunyai kuasa
untuk memberi keinsafan dan kesedaran kepada orang yang menganiaya itu.
(2) MOHON BANTUAN
MENCEGAH KEMUNGKARAN.
Umpamanya seseorang
melaporkan kepada pihak berkuasa untuk mencegah kemungkaran seperti pihak
polis atau bahagian pencegah maksiat supaya pihak terbabit dapat mengambil
langkah meneguh dan mencegah perbuatan maksiat itu. Tetapi jika tidak dengan
maksud itu maka hukumnya adalah haram.
(3) MINTA FATWA.
Umpamanya bertanya
kepada ustaz Azhar Idrus ke...ulama ke...atau orang yang layak mengeluarkan
fatwa dengan menceritakan situasi sebenar dengan tujuan memahamkan fatwa.
Perkara ini dibolehkan kerana hajat. Tetapi adalah lebih baik sekiranya dengan
cara sindiran sudah tercapai tujuannya. Namun demikian menyebut nama orang yang
menzalimi adalah dibolehkan sebagaimana dalam kisah Hindon diatas.
(4) MENGAJAK MUSLIMIN
AGAR BERSIKAP BERHATI-HATI.
Umpamanya: Kita
menyebut tentang keaiban periwayat hadis seperti si polan pendusta, tidak
amanah, kurang kuat ingatannya dan lain-lain. Perkara ini dibolehkan kerana
tujuan kita berbuat demikian semata mata ingin menjaga keaslian hadis
Rasulullah saw. Sebab tanpa berbuat demikian maka akan terdedahlah hadis Rasul
saw dengan pemalsuan. Atau paling kurang supaya orang ramai jangan sampai
menyangka hadis hadis tersebut sebagai hadis yang sahih. Dan menyatakan keaiban
orang lain ini juga boleh jika kita diminta pandangan tentang peribadi
seseorang yang akan menjadi rakan kongsi perniagaan , atau menitipkan amanah ,
atau urusan perkahwinan , demikian juga tentang berjiran dan sebagai.
(5) JIKA MELAKUKAN
MAKSIAT DAN BID'AH SECARA TERANG.
Umpamanya: Pemimpin
yang zalim, Minum arak secara terang terangan atau seorang guru agama yang
mengajar ajaran-ajaran sesat seperti syirik dan bid'ah atau bomoh dan dukun
yang menggunakan amalan amalan syirik. Kita diperbolehkan menyebut keburukan
atau keaiban orang orang berkenaan supaya muslimin yang lain dapat sentiasa
waspada dan tidak terpedaya oleh mereka. Tetapi dalam hal ini kita tidak boleh
menceritakan cela mereka yang lain kecuali ada sebab-sebab lain yang
membolehkannya sebagaimana tersebut diatas.
(6) SEBAGAI TANDA
PENGENALAN.
Andaikata seseorang
dikenal dengan gelaran tertentu. Umpamanya: Mamat Pincang, Jali Sumbing, Enon
Gendut dan lain-lain maka dibolehkan kita menyebut sifat-sifat tersebut tetapi
dengan syarat tidak dengan nada atau tujuan menghina dan merendah rendahkan.
Andaikata orang tersebut sudah dapat dikenal tanpa menggunakan gelaran-gelaran
diatas maka itu adalah lebih baik.
No comments:
Post a Comment