Followers

Recent Posts

selamat datang ke http://aku-ash.blogspot.com/ "dunia ini untuk kita aje"

Tuesday, November 6, 2012

Prof Ash: Warna pengaruhi mood?


Entri kali ini Prof Ash nak post mengenai warna kegemaran pula.(Ini atas permintaan seorang gadis ceria yang nak prof ulas sikit tentang warna (pilihan/pakaian) dan personaliti) Sebab warna kadang-kadang mempunyai hubungkait dengan personaliti kita dan mampu mempengaruhi 'mood' seseorang itu berdasarkan warna. Warna baju sering memainkan peranan penting dalam mewujudkan suasana , perasaan contohnya warna hitam, putih, dan coklat kayu menimbulkan suasana mewahdan elegen. Oleh yang demikian kuasa warna juga secara tidak langsung menonjolkan mood, ragam, perlakuan dan perwatakan yang dibawa seseorang selain pilihan yang dibuat menunjukkan personaliti diri.

Perkaintan antara warna dengan personality adalah seperti di bawah:

Biru muda: orang yang menyukai warna ini selalunya bersifat pengasih dan penyayang. Orang jenis ini lovely, sopan, tenang dan educated dalam setiap perlakuannya.

Biru tua: Orang yang macam gini selalunya rajin dan penuh dedikasi sebab dia begitu berkeyakinan. Ramai yang tidak sedar yang orang gini perasaan dia mendalam sikit.

Oren: Orang jenis oren ni semangat, komited dan mampu menjadi ketua. Oarng macam gini bertenaga sokmo plus tak leh nak sabar.

 
Kuning: Orang kuning ni selalu ceria dan sentiasa bersangka baik. Sentiasa positif. Selalu berfikiran positif dan tenang walaupun bermasalah Walaupun bermasalah, orang gini aktif dalam semua bidang kerna semangatnya yang terlalu tinggi serta mampu berdikari.


Hijau: Orang hijau ni selalu je tenang, hati-hati, baik hati dan tidak banyak karenah. Kata orang segala yang baik ada dekat dia. Akan tetapi sebenarnya mudah terasa walaupun tidak dijelmakan.


Merah: Orang merah ni berani dan emosional. Selalunya kuat mendesak seakan-akan pemarah, mudah dirangsang dan lincah. Mahu sesuatu yang besar dan pantas. Singkatanya tidak sabar.

Ungu: Ini warna kejayaan dan sikap positif. Orang ini selalu ada ketetapan hati sendiri dan berkeyakinan tinggi untuk Berjaya dalam semua bidang.

Hitam:Ini warna rasmi, serius atau hiba. Akan tetapi sebenarnya warna ini adalah lambang kemewahan. Bersemangat waja, matang dan berkeyakinan.

Coklat: Orang yang minat warna ini sebenarnya berpewatakkan matang dan bertanggungjawab. Kadang-kadang kematangannya sama level dengan orang tua. Oleh demikian orang macam gini senang bergaul dengan orang dewasa.

Putih: Orang gini nampak bersih, baik dan amanah. Bersederhana menjadi teras dalam hidupnya. Keayuan dan kesucian amat terserlah hingga sukar digambarkan.

Merah jambu: orang pink ni penyayang, cintai segalanya. Hati selembut baldu serta lemah dan memerlukan seseorang untuk bersamanya. Kadang-kadang perwatakkannya seakan-akan keanak-anakan. Perlu dingat lemahnya tidak bermakna tidak kuat tetapi ayu dimata.




cantik x kasut saya?hahaha..agak2 ceria masa tengah main futsal..hahaha..

No comments:

Post a Comment

mcm menarik je ni..tekan la..