Followers

Recent Posts

selamat datang ke http://aku-ash.blogspot.com/ "dunia ini untuk kita aje"

Sunday, February 27, 2011

pesanan nabi sebelum tidur...

kuliah bersama ustaz ash
Ustaz ash: hadirin hadirot rohimahumullah suka saya berkongsi suatu amalan yang ditinggalkan oleh junjungan besar kita nabi Muhammad s.a.w sebelum baginda tidur. Dalam Tafsir Haqqi dalam Perkara Sebelum Tidur.

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : "Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, yaitu sebelum khatam Al Qur'an, sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir, sebelum para muslim meridloi kamu, sebelum kau laksanakan haji dan umroh....

Bertanya Aisyah, "Ya Rasulullah...bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?
Rasul tersenyum lalu bersabda : "Jika engkau tidur bacalah, Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an. Membacalah sholawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat. Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu. Dan, perbanyakkanlah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akankamu telah melaksanakan ibadah haji dan umroh"

Itulah antara amalan baginda s.a.w untuk kita amalkan bersama.
Sebelum kita habiskan kuliah kita malam ini, ingin saya berkongsi amalan datuk saya yang menjadi amalan saya sebelum saya tidur. Dengan amalan ini insyallah tak akan diganggu oleh makhluk halus.makhluk halus tu bukan semut, lipas yer...haaa...ni makhluk yang kita tak nampak.
Baik..
Pertama al-fatihah.ini sedekahkan kepada nabi,keluarga baginda,para sahabat dan kepada sesiapa yang kita nk sedekahkan.kedua,selawat keatas nabi s.a.w.kemudian baca al-ikhlas sebanyak 3 kali,an-nas 3 kali, al-alaq 3 kali...kalau tak taw surah apa tu...
Tuan2 bukak balik muqaddam atau pun tuan2 bukak al-quran muka surat belakang sekali.ada senarai surah tu.tuan2 cari la...
Seterusnya tuan2 baca ayat kursi..ni pun 3 kali,lepas itu al-kafirun 3 kali,basmalah 21kali.basmalah tu apa tuan2?
Basmalah tu bismilah la...kemudian doa tidur, istighfar la sikit, bertasbih sikit, bertahmid sikit, bertahlil sikit, bertakbir sikit dan akhiri perkataan yang keluar dari mulut tuan2 dengan kalimah lailahaillah.ingat!pastikan berwuduk dan jangan lupa niat nak bangun subuh esok.
Sekian wabillahhitaufiq walhidayah wassalamuallaikum warahmatuillah hiwabarakatuh.

No comments:

Post a Comment

mcm menarik je ni..tekan la..