عن أبي موسى رَضِيَ اللهُ عنه : دَخَلْتُ عَلى النَّبي أناَ
وَرُجُلانِ مِنْ قَوْمي فَقَالَ أحَدُ الرُّجُلَيْنِ أمِّرنَا يا رَسُوْلَ اللهِ
وَقَالَ الآخَرُ مِثْلَهُ، فقاَلَ : إنَّا لا نُوَلِّي هَذَا مَنْ سَأَلَهُ وَلا
مَنْ حَرَصَ عَلَيْهِ
Dari Abu Musa r.a. (Allah
telah meredhainya) katanya: Aku dan dua orang lelaki dari kaumku telah masuk
kepada Nabi s.a.w.. Salah seorang daripada dua lelaki berkenaan berkata:
Lantiklah kami menjadi ketua wahai Rasulullah!. Yang seorang lagi juga berkata
demikian. Lalu baginda bersabda: "Sesungguhnya kami tidak melantik dalam
urusan ini sesiapa yang memintanya atau bercita-cita untuk mendapatkannya"
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
SYARAH AL HADITH
Hadith menjelaskan satu
kaedah yamg penting dalam perlantikan jawatan kepimpinan atau kuasa iaitu tidak
boleh diberikan kuasa atau jawatan kepada yang memintanya atau tamakkannya. Ini
kerana jawatan di dalam Islam adalah amanah dan ianya diterima dengan
tanggungjawab dan perasan takutkan Allah sedang mereka yang memintanya atau tamkkannya
adalah tanda golongan yang merasai besarnya tanggungjawab di hadapan Allah.
Maka menjadi tanggungjawab ke atas sesiapa yang mempunyai kuasa menentu dan
memilih untuk tidak memilih mereka yang tamakkan kuasa.
Al-Qadhi al-Baidawi
(meninggal 537H) البيضاوي dalam mensyarahkan persoalan meminta jawatan
kepimpinan: "Tidak sepatutnya bagi yang berakal
bergembira dengan suatu kelazatan yang akan diikuti dengan dengan
penyesalan". Berkata al-Muhallab (meninggal 435H) المهلب pula : Keinginan untuk memperolehi
kuasa adalah sebab berlaku peperangan di kalangan manusia kerananya sehingga ditumpahkan darah, dicemari harta dan maruah. *2
Justeru itu, Islam menghalang
jawatan daripada jatuh ke tangan mereka yang tamakkannya dengan membuat kaedah
sesiapa yang meminta maka dia tidak dilantik. Ini dapat menyelamatkan dua
perkara bahaya:
i. Amanah kepimpinan jatuh ke
tangan mereka yang tidak takutkan Allah dan tidak memahami bahawa kepimpinan
akan dipersoalkan di akhirat.
ii. Berlakunya perebutan
kuasa di kalangan ummat yang akhirnya membawa kehancuran.
Persoalan kepimpinan di dalam
Islam bukan sahaja melibatkan perkara kepakaran tetapi juga membabit persoalan
keberkatan dan pertolongan Allah yang bakal turun kepada kepimpinan yang
beriman dan bertaqwa. Oleh itu dalam hadith yang lain, yang diriwayatkan oleh
al-Bukhari dan Muslim baginda Nabi s.a.w. menasihati sahabatnya `Abd ar-Rahman
bin Samurah (سَمُرة)
ياَ عَبْدَ الرحمن لا تَسْأَلْ
اْلإِمَارَةَ فَإنَّكَ إِنْ أُعْطِيتَهاَ عَنْ مَسْأَلَةٍ وُكِلْتَ إِلَيْهَا
وَإِنْ أُعْطِيْتَهَا عَنْ غَيْرِ مَسْأَلَةٍ أُعِنْتَ عَلَيْهَا
Maksudnya: "Wahai
`Abd ar-Rahman! Jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sesungguhnya jika
engkau diberikannya dengan pemintaan maka engkau ditinggalkan (tidak ditolong).
Sekiranya engkau diberikannya tanpa pemintaan maka engkau dibantu" *3
Kata al-Hafiz Ibn Hajar
al-`Asqalani dalam Fath al-Bari: "Maksud hadith di atas ialah sesiapa yang
meminta jawatan pemimpin lalu diberikan kepadanya maka dia tidak diberikan
bantuan disebabkan keinginannya...".katanya lagi: "Sesiapa yang tidak
mendapat bantuan daripada Allah terhadap pekerjaannya maka dia tidak akan
mempunyai kemampuan melaksanakan pekerjaan tersebut. Oleh itu maka tidak
sepatutnya diterima pemintaannya (untuk menjadi pemimpin)." *4
Dalam kata lain, sesiapa yang
meminta jawatan, maka Allah tidak akan menolongnya jika dia memerintah. Sesiapa
yang tidak ditolong Allah tentu dia gagal melaksanakan amanah seperti yang
dikehendaki Allah, sama ada yang kecil ataupun yang besar dan dalam apa urusan
sekalipun. Orang telah dipastikan dia tidak dibantu Allah adalah nyata
kegagalannya dari awal lagi, maka wajar dia dihalang dari diberikan jawatan
berkenaan.
Namun ini bukanlah bererti
mustahil untuk dia melakukan kebaikan dan keadilan pada orang dibawahnya. Ada pemimpin yang kafir
tetapi dapat melakukan kebaikan dan keadilan. Ini adalah hasil daripada usaha
dan kesungguhannya bersama dengan keizanan Allah. Namun pertolongan Allah
dengan keberkatan dan rahmatNya tidak akan diperolehi jika seseorang tamakkan
kuasa.
Di sudut yang lain, mereka
yang menuntut jawatan sebenarnya telah meletak keistimewaan atau kelayakan pada
sendiri. Ini adalah lambing keegoan, sedangkan Allah telah berfirman di dalam
Surah an-Najm ayat 32
فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ
Maksudnya:"Jangan
kamu menyatakan diri kamu suci"
Kata `Abd ar-Rahman Ibn Nasir
al-Sa'di dalam tafsirnya: "Ayat bermaksud jangan kamu memberitahu manusia
mengenai kesucian (kebaikan) jiwamu kerana mencari pujian di sisi mereka".
*5
Meminta jawatan adalah suatu
bentuk menuntut diiktiraf kelebihan diri di hadapan orang lain. Sedangkan Islam
mahu supaya jawatan dipikul oleh mereka yang dibaluti dirinya dengan
tanggungjawab, kesedaran dan penuh rendah diri di hadapan Allah dan memahami
benar-benar ianya merupakan amanah dan beban bukan tempat kemegahan.
Kata Muhammad `Abd al-Qadir
Abu Faris dalam An-Nizam as-Siyasi fi al-Islam: "Secara umumnya meminta menjadi
pemimpin adalah dilarang di dalam Islam. Dalil-dalil dari al-Quran dan
as-Sunnah yang ada mengukuh hukum haram atau sekurang-kurangnya makruhnya
perkara tersebut . *6
Oleh itu, para pemimpin yang
beriman hendaklah memastikan mereka yang dilantik menguasai apa-apa urusan
orang Islam terdiri dari kalangan yang dibantu perlaksanaan kerjanya oleh Allah
ke arah kebaikan dunia dan akhirat. Hendaklah dielakkan dari melantik mereka
yang tidak dibantu Allah. Antara cara yang diajar oleh Nabi s.a.w. untuk mengenal
individu yang tidak dibantu oleh Allah ialah orang meminta jawatan.
Kata al-Imam al-Syaukani
(meninggal 1255H) الشوكاني : “Kesimpulan, apabila seseorang yang meminta jawatan tidak mendapat pertolongan Allah, maka apa-apa jawatan yang
dipegangnya akan menjatuhkannya dalam kesusahan dan kerugian dunia dan akhirat,
maka tidak dihalalkan melantik orang seperti itu”. *7
Namun begitu jika ada yang
ingin memperolehi jawatan di atas dasar mengelakkan umat dari dikuasai golongan
yang zalim dan melampaui batasan Allah. Para
ulama Islam seperti al-Imam al-Mawardi (meninggal 450H) الماوردي di dalam Al-Ahkam as-Sultaniyyah
menyebut bahawa adakalanya meminta jawatan memperolehi pahala sekiranya tujuan untuk menegakkan kebenaran dan dibimbangi orang
yang tidak layak mendapat tempat tersebut *8
Pendapat al-Mawardi ini
bersesuaian dengan sabda Nabi s.a.w. di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Abu
Daud:
مَنْ طَلَبَ قَضَاءَ الْمُسْلِمِينَ
حَتَّى يَنَاَلهُ فَغَلَبَ عَدْلُهُ جَوْرَهُ فَلَهُ الْجَنَّة ُ
Maksudnya: Sesiapa yang
meminta jawatan qadhi muslimin sehingga dia memperolehinya kemudian keadilannya
mengatasi kezalimannya maka baginya syurga. *9
Ertinya, asal di dalam sistem
siyasah Islam individu dilarang merebut jawatan kepimpinan umat atau
memintanya, namun perkara tersebut dikecuali disebabkan darurat atau tuntutan
yang amat sangat daripada sesuatu keadaan di mana jika golongan yang soleh
tidak mengambilnya maka ianya akan jatuh ke tangan golongan mungkar. Justeru
itu, tuntutan baru muncul membenarkan jawatan kepimpinan direbut atau diminta.
Ini mendorong Nabi Yusuf a.s. meminta jawatan dalam kerajaan Mesir, katanya:
قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ
الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ(55)وَكَذَلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الأَرْضِ
يَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَيْثُ يَشَاءُ نُصِيبُ بِرَحْمَتِنَا مَنْ نَشَاءُ وَلا
نُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ(56)
Maksudnya: Yusuf
berkata: "Jadikanlah daku pengurus perbendaharaan hasil bumi (Mesir);
sesungguhnya aku sedia menjaganya dengan sebaik-baiknya, lagi mengetahui cara
mentadbirkannya.Dan demikianlah caranya, Kami tetapkan kedudukan Yusuf memegang
kuasa di bumi Mesir; ia bebas tinggal di negeri itu di mana sahaja yang
disukainya. Kami limpahkan rahmat Kami kepada sesiapa sahaja yang Kami
kehendaki, dan Kami tidak menghilangkan balasan baik orang-orang yang berbuat
kebaikan. *10
Kata al-Qurtubi:
“Sesungguhnya Yusuf a.s. hanya meminta kuasa setelah dia mengetahui bahawa
tiada sesiapa yang setanding dengannya, yang dapat melaksanakan keadilan, islah
dan menyampaikan hak-hak fakir miskin. Dia melihat yang demikian itu adalah
fardu `ain bagi dirinya, kerana tiada siapa lagi selain dia. Demikian juga
hukumnya pada hari ini.Sekiranya seseorang insan tahu mengenai dirinya, bahawa
dia dapat menegakkan kebenaran dalam kehakiman dan hisbah, sementara tiada
seseorang pun yang sesuai dan setanding dengannya maka jawatan itu fardu `ain
ke atas dirinya. Wajib dia mengendali dan memintanya. Dia juga hendaklah
memberitahu sifat-sifatnya yang melayakkan memperolehi jawatan tersebut iaitu
ilmunya, kemampuannya dan lain-lain”
No comments:
Post a Comment