Followers

Recent Posts

selamat datang ke http://aku-ash.blogspot.com/ "dunia ini untuk kita aje"

Thursday, February 16, 2012

Ustaz Ash: Sultan Muhammad Al-Fateh

mutakhir ini kita lihat banyak negara-negara yang berlaku pergolakkan kerna di perintah oleh pemerintah zalim dan tidak patuh pada perintah Allah. Teringat pula seorang tokoh Islam antara yang teragung kerna kewujudannya pernah disebut oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Tokol ini adalah satu-satunya manusia yang berjaya membuka kota Constantinopel(Istanbul). Baginda(Sultan muhammad al-fateh) tidak mempertahankan Islam dengan senjata dan revolusi tetapi tokoh ini memperbetulkan dahulu umat atau rakyatnya. Apabila semua umat telah patuh pada perintah Allah dan berlaku pula kekejaman umat lain maka barulah baginda bangkit mengangkat pedang sebagai jalan terakhir mudah-mudahan semuanya patuh pada perintah Allah.

Bagaimana baginda menawan Istanbul itu anda boleh cari sendiri melalui pembacaan serta sejarah hidupnya. Atau dapat lihat dari video pendek yang saya lampirkan di bawah ini...

video


Soalnya sekarang di mana punca kekuatan baginda dan bala tenteranya...?apakah buktinya?

Suatu hari (setelah kota istanbul berjawa di tawan) timbul soal ketika pasukan islam hendak melaksanakan shalat jum’at yang pertama kali di kota itu.

“Siapakah yang layak menjadi imam shalat jum’at?” tak ada jawaban. Tak ada yang berani yang menawarkan diri ! lalu Muhammad Al Fatih tegak berdiri. Beliau meminta kepada seluruh rakyatnya untuk bangun berdiri. ( Ada riwayat mengatakan baginda mempelawa gurunya merangkap mufti dan penasihat baginda, walaubagaimanapun di tolak cara baik atas sebab ke uzuran)

Kemudian beliau bertanya. “ Siapakah diantara kalian yang sejak remaja, sejak akhil baligh hingga hari ini pernah meninggalkan meninggalkan shalat wajib lima waktu, silakan duduk!!”

Maha suci Allah ! Tak seorangpun pasukan islam yang duduk. Semua tegak berdiri. Apa artinya? Itu berarti, tentara islam pimpinan Muhammad Al Fatih sejak masa remaja mereka hingga hari ini, tak seorangpun yang meninggalkan shalat fardhu. Tak sekalipun mereka melalaikan shalat fardhu.

Lalu Muhammad Al Fatih kembali bertanya: “ Siapa diantara kalian yang sejak baligh dahulu hingga hari ini pernah meninggalkan shalat sunah rawatib? Kalau ada yang pernah meninggalkan shalat sunah sekali saja silakan duduk!!!”.

Sebagian lainya segera duduk. Artinya, pasukan islam sejak remaja mereka ada yang teguh hati, tidak pernah meninggalkan shalat sunah setelah maghrib, dua roka’at sebelu shubuh dan shalat rowatib lainya. Namun ada yang pernah meninggalkanya. Betapa hebat karakter dan keimanan mereka sebagai muslim sungguh bernilai tinggi, sungguh jujur, pasukan islam Al Fatih.

Dengan mengedarkan matanya ke seluruh rakyat dan pasukanya Muhammad Al Fatih kembali berseru lalu bertanya: “ Siapa diantara kalian yang sejak masa akhil baligh sampai hari ini pernah meninggalkan shalat tahajud di kesunyian malam? Yang pernah meninggalkan atau kosong satu malam saja, silakan duduk!!”

Terukirlaj pemandangan yang menakjubkan sejarawan barat dan timur. Semua yang hadir dengan cepat duduk!!” Hanya ada seorang saja yang tetap tegak berdiri. Iaitu dialah, Sultan Muhammad Al Fatih, sang penakluk benteng terkukuh Byzantium Konstantinopel(kota ini telah banyak kali cuba di tembusi oleh segenap khalifah islam sebelumnya tetapi gagal). Beliaulah yang pantas menjadi imam shalat jumat hari itu. Karena hanya Al Fatih seorang yang sejak remaja selalu mengisi butir-butir malam sunyinya dengan bersujud kepada Allah SWT, tidak pernah kosong semalampun.

Begitulah kisah seorang tokoh yang hebat kerna kewujudannya disebut oleh baginda nabi .Malahpada usia 26 tahun sudah berjaya menawan kota terkukuh dalam sejarah dunia dengan keimanan yang kukuh pada Allah natijah dari didikan dan kelahiran zuriat yang baik oleh ibu dan ayahnya hasil perkahwinan berlandaskan keimanan pada Allah.

p/s: Alangkah baiknya jika ada pemimpin muda seperti ini mempertahankan umat yang di zalmi pada hari ini.




2 comments:

  1. aku hanya mampu bersetuju dengan mu wahai saudaraku

    ReplyDelete
  2. sama-sama lah kita teladaninya...one more thing..u got nice blog too dude...

    ReplyDelete

mcm menarik je ni..tekan la..