berdoa memohon sesuatu
daripada-Nya. Justeru, kita menadahkan tangan,
terutama ketika kita menghadapi
pelbagai kesulitan hidup.
Allah berfirman bermaksud:
"Berdoalah, nescaya aku
perkenankan untukmu".
Dalam sebuah kitab Hikam ada
dijelaskan mengenai konsep doa. Menurut
kitab itu, apabila Allah melepaskan
lidahmu untuk memohon, ketahuilah bahawa
Allah ingin memberikan pertolongan
mengikut apa yang dipohon. Oleh yang
demikian, berdasarkan doa itu
sendiri yang berfungsi sebagai jiwa ibadat, maka
proses doa itu adalah permohonan
yang diatur dalam bentuk ayat yang
menyatakan suara hati seseorang
hamba.
Ketenangan jiwa akan diperolehi
apabila segala kesulitan yang membabitkan
diri manusia dilepaskan kepada
Allah. Permohonan itu disusun dengan penuh
perasaan. Selepas itu jiwa kembali
jernih, murni selepas dibulatkan segala
permasalahan - dalam bentuk jalinan
kalimat, ditujukan pula kepada Allah.
Bertepatan dengan konsep doa itu
sendiri sebagai perantara yang membabitkan
suatu ruang waktu yang tiada had
dan batasnya, maka Allah sendiri menyuruh
setiap hambanya berdoa tanpa
mengira keadaan dan masa.
Sebenarnya bentuk doa akan
diperkenankan mengikut ketentuan Tuhan, asal
saja doa atau permohonan itu menuju
ke arah kebaikan untuk diri, keluarga,
masyarakat dan umat sejagat.
Isi doa juga sewajarnya mengandungi
unsur-unsur kesejahteraan umat,
memohon untuk kebahagiaan di dunia
dan akhirat, murah rezeki, sihat tubuh
badan, tambahkan ilmu pengetahuan
dan keimanan.
Islam melarang keras berdoa kepada
Allah dengan motif yang tidak baik dan
bertujuan jahat, umpamanya
seseorang memohon kepada Allah:
"Ya Allah, cabutlah nyawaku,
aku tidak sanggup lagi
menghadapi kesusahan di dunia
ini."
Rasulullah tidak pernah memohon doa
bertujuan untuk merosakkan umat
manusia, biar pun baginda
seringkali menderita kerana perbuatan orang lain
terhadapnya.
Ruang hidup dan situasi untuk kita
bertindak begitu luas. Misalnya, seseorang itu
gagal dan kecewa dalam sesuatu
bidang yang disertainya, sesekali perlulah
beralih ke bidang lain yang
berlainan, insya-Allah dengan semangat dan motivasi
yang baru, Allah akan menitipkan
rahmat dan nikmat-Nya. Seiring itu juga, kita
perlu memperbanyakkan ibadat kepada
Allah, kuatkan semangat serta berdoa
setiap masa.
Ketidaksesuaian sewaktu berdoa
turut mempengaruhi kesempurnaan berdoa.
Di masjid atau surau dapat dilihat
jemaah dalam pelbagai aksi sewaktu imam
melafazkan doa, ada yang memegang
sapu tangan, buku dan majalah. Tak
kurang juga yang suka mencuit-cuit
sesama sendiri.
Keadaan sebegitu tentunya tidak
manis dan tidak sesuai pula dalam suatu
keadaan yang begitu mengharapkan
pertolongan Allah. Kita sewajibnya berada
dalam keadaan penuh khusyuk, rasa
rendah diri mengharapkan pertolongan
Allah saja.
Beberapa adab sopan seperti yang
dianjurkan oleh agama perlulah sama-sama
diikuti sewaktu memohon pertolongan
dari Allah. Imam Al-Ghazali
menyenaraikan perkara itu dalam
Kitab Ihya Ulumu Din Jilid 1, halaman
306-309. Antaranya ialah:
1. Pada Hari Arafah, bulan Ramadan,
hari Jumaat dan waktu sahur.
2. Dalam keadaan yang khusyuk
seperti waktu sujud
3. Menghadap kiblat dan mengangkat
tangan sampai ke garis ketiak, bukan
atas
lutut.
4. Merendahkan suara, hanya sekadar
dapat didengar oleh orang yang ada di
sisi
kita.
5. Tidak perlu menggunakan
kata-kata bersajak, cukuplah dengan kata-kata
yang
sederhana serta merendahkan diri, tidak perlu berirama, namun
diutamakan
doa yang berasal daripada Rasulullah s.a.w. dan sahabat.
6. Mempercayai dan berkeyakinan
dengan doa itu. Tidak kecewa dan gelisah
jika
doa belum lagi diperkenankan.
7. Memulakan doa dengan memuji
Allah, jangan terus memohon apa yang
dihajati.
8. Taubat sebelum berdoa.
No comments:
Post a Comment