Followers

Recent Posts

selamat datang ke http://aku-ash.blogspot.com/ "dunia ini untuk kita aje"

Saturday, January 14, 2012

Ustaz Ash: Tilam empuk


Pada hari ini bermacam-macam jenis tilam, bantal dan katil yang empuk. Ada yang bila baring je, termendap lembut. Tak kurang juga ada yang empuk dan tegang sampai baling bola bowling pun boleh mentun balik. Bertapa empuknya katil kita pada hari ini. Dah macam kaisar, wazir, menteri kerajaan parsi dan rom. Bertapa mewahnya kita pada hari ini. Walhal kita ini bukan siapa-siapa. Sekadar orang biasa. Kalau menteri pun sekadar menteri sebuah negara kecil dan bukannya pemerintah sebuah empayar besar.

Tapi tahukah anda jenis tilam yang paling empuk yang mengalas seorang pemimpin yang memerintah sekalian alam. Yamg memberi cahaya ke seluruh alam. Rasul yang meliputi ajarannya ke semua alam. Iaitu Habibullah Muhammad Rasulullah SAW. Jom kita menyusuri kisah baginda...

ImamTtirmizi meriwayatkan dari ibnu Mas'ud, bahawa Ibnu Mas'ud pernah masuk ke dalam rumah Rasulullah saw dan berjumpa rasulullah sedang berbaring di atas sepotong anyaman daun kurma yang memberi bekas pada pipi baginda.

Ibnu Mas'ud bertanya , 'Ya Rasulullah, apakah tidak baik kalau aku mencarikan sebuah bantal untukmu wahai kekasih Allah?

Rasulullah menjawab" Tak ada hajatku untuk itu. Aku dan dunia seperti seorang yang mengembara sebentar dan berteduh di kala hari panas terik di bawah naungan sepohon kayu yang rendang untuk kemudian berangkat pula dari situ ke arah tujuan"

Suatu riwayat juga menerangkan bahawa suatu hari Umar al-Khatab masuk ke kamar tidur Rasulullah SAW. Beliau dapati dalam kamar itu hanya sebuah bangku yang alasnya terdiri dari anyaman daun kurma. Yang tergantung di dinding hanya sebuah guriba, tempat air persediaan untuk berwudu'. Maka terharulah Umar melihat keadaan itu sehingga titik air matanya.

Rasulullah menegur "Kenapa engkau terharu dan titik air matamu, wahai Umar?

Umar menjawab "Wahai Rasulullah, bagaimana saya tidak terharu , hanya begini yang kudapati dalam kamarmu. Tidak ada perabot, tidak ada ke kayaan, padahal seluruh kunci timur dan barat telah tergenggam ditananmu."

Lalu baginda mnejawab "Aku ini adalah pesuruh Allah, wahai umar. aku bukan seorang kaisar dari Persia(parsi) atau seorang kaisar dari Rom. Mereka menuntut dunia dan aku menuntut akhirat.

Begitulah bertapa zuhudnya seorang pemimpin dan seorang pesuruh Allah. Pernahkah kita terfikir tentang pengorbanan baginda? Pernahkah kita terfikir hendak mengantikan anyaman kuram yang memberi bekas pada tubuh Rasullah dengan tilam empuk kita?

Maka beringatlah kita untuk menzuhudkan diri.Imam al-Qusyairi menukilkan pendapat sufi yang mengatakan bahwa zuhud tidak merasa berbangga terhadap kemewahan dunia yang telah ada di tangannya dan tidak merasa sediah dengan kehilangan kemewahan tadi dari tangannya.

Makan pada kadarnya. pakai pakaian sederhana pada kemampuan yang bersih dan cantik, tinggal di kamar(rumah) yang sekadar selesa, perabot yang lengkap, beristerikan untuk ibadah, harta dicari untuk Allah dan terakhir penghormatan untuk lebih tunduk pada Illahi.

p/s: daku berharap dapat mengikut thoriq baginda dan berharap Malaysia dipimpin pemimpin sezuduh Baginda.


No comments:

Post a Comment

mcm menarik je ni..tekan la..